Thursday, September 19, 2024
  • time : 18:33
  • Date : Wed Sep 11, 2024
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان:
كاهش مصرف كودها و افزایش بهره‌وری و تولید پایدار محصولات كشاورزی با اجرای برنامه‌محوری مصرف كودها
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در اهمیت و نقش پیگیری برنامه‌محوری مصرف کودها گفت: با اجرای این برنامه ما شاهد افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش آلودگی منابع آب‌وخاک، تولید محصولات سالم، افزایش بهره‌وری کود و تولید محصولات کشاورزی خواهیم بود.

به گزارش روابط‌عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، علیرضا جعفرنژادی عضو هیئت‌علمی مرکز در اهمیت و نقش پیگیری برنامه‌محوری مصرف کودها اظهار داشت: در سال‌های گذشته تا کنون مصرف کودها به‌صورت توصیه عمومی انجام شده است و به دلیل عدم توجه به توان و حاصلخیزی خاک و توجه‌نکردن به مرحله نموی و نیاز گیاه و یکسان بودن فرمولاسیون کودی و تک عنصری بودن کودهای موجود، این امر از یک سو سبب تخلیه عناصر غذایی و کاهش حاصلخیزی و کاهش مواد آلی خاک شده و از سوی دیگر موجب افزایش شوری خاک و در نهایت کاهش بهره‌وری کودها و عملکرد گیاه شده است.
 وی افزود: در صورت ادامه مدیریت فعلی سیر تخریب و روند قهقرایی توان تولید خاک‌ها با شدت بیشتر رخ خواهد داد.
 جعفرنژادی ضمن برشمردن ارکان برنامه‌محوری مصرف کودها که بر اساس حاصلخیزی خاک، نیاز غذایی، مرحله نموی گیاه، نوع و مقدار و کیفیت نهاده کودی و توصه فنی کارشناسان استوار است گفت: این برنامه به‌عنوان راهکاری قابل‌دسترس، پایداری تولید محصولات کشاورزی را امکان‌پذیر می‌سازد.
 عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات تأکید کرد: با اجرای برنامه‌محوری مصرف کودها ما شاهد افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش آلودگی منابع آب‌وخاک، تولید محصولات سالم، افزایش بهره‌وری کود و تولید محصولات کشاورزی خواهیم بود.
 شایان‌ذکر است باتوجه‌به اهمیت موضوع "برنامه‌محوری مصرف کودها"، در تاریخ نوزدهم شهریور با حضور جعفرنژادی سخنرانی با همین عنوان برای بهره‌برداران کشاورزی در شبکه برکت ارائه شد.
 

untitled.jpg
 
 

 

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags